About Mokwha

목화소개

오태석은 1963년 대학시절 동인제 극단 回路舞臺를 창단한 이래 40여년 동안 극작가, 연출가, 제작자로서 다방면의 활동을 해오면서 총 60여편이 넘는 창작 작품을 연출해 온 한국의 대표적 연극인으로 평가 받고 있다.


그는 한국의 전통적 소재와 공연기법을 활용한 실험적이고 창의적인 연극으로 자신만의 독자적 연극세계를 구축하여 한국연극을 이끌어 오면서,

고대그리스연극과 셰익스피어, 각국의 민속연희와 브레히트의 모든 연극적 요소들을 새로운 예술적 질서로 재구축하는 등 한국연극의 정체성을 확립하는데 크게 기여하였다. 


또한, 사라져가는 ‘우리말’을 되살려 새로운 생명을 불어넣고 언어에 담긴 문화와 정신을 전승하기 위해 전국의 사투리 ─ 함경도, 제주도, 평안도, 경상도, 전라도, 충청도 나아가 연변과 오사카 한인촌의 말까지 ─

수집하고 이를 연극언어로 발전시키는 공연을 통해 한국어의 총체적인 무대언어화에도 크게 기여하였다.


대표작으로는 <태>(1974), <춘풍의 처>(1976), <자전거>(1984), <부자유친>(1989), <심청이는 왜 두 번 인당수에 몸을 던졌는가>(1990), <로미오와 줄리엣>(1995), <내사랑 DMZ>(2002), <용호상박>(2005),

<템페스트>(2010) <도토리>(2016) 등이있으며, 한국어, 영어, 독일어, 일어, 폴란드어등 전세계적으로 20여권의 희곡집이 발간되었다.

Oh, TaeSeok: Founder, Writer and Director

As a writer, director and producer, Oh, TaeSeok has been active in diverse fields for 40 years since the establishment of Circuit Stage (回路舞臺), an egalitarian theatrical company in 1963 when he was in college.


He has been evaluated as the representative of theatrical people in Korea who directed over total 60 creative theatrical works.

He has led Korean plays by establishing his own independent theatrical world with the experimental and creative plays which utilized Korea’s traditional

materials and performance technique and largely contributed to establishing the identity of Korean plays such as reestablishing all theatrical elements of ancient Greek play,

Shakespeare, folklore performance of each country and Brecht into a new artistic order.


He also has given a new life to revive ‘Korean Disappearing Language’. To inherit the culture and spirit embedded in Korean language,

he has collected nation-wide dialects including Hamgyong-do, Jeju-do, Pyongan-do, Gyeongsang-do, Jeolla-do, Chungcheong-do, Yanbian, and Korean town in Osaka and

through performances that developed them into theatrical languages, contributed largely to the creation of general stage language for Korean language.


His representing works are <The Life Cord>(1974), <Chunpoong’s Wife >(1976), < The Bicycle>(1984), <Intimacy between Father and Son>(1989), < Why Did Shim Chong Plunge into the Sea Twice?>(1990),

<Romeo & Juliet>(1995), < My Love DMZ>(2002), < Yonghosangbak>(2005) < The Tempest>(2010) < Acorn>(2016). Around 20 collections of plays have been published in Korean, English, German, Japanese and Polish worldwide.